Volgens het opgestelde lastenboek en de (strenge-) criteria die de BASF-interventiedienst hanteert, werd de Nederlandse carrosseriebouwer Touw, uit Bergen Op Zoom, gekozen als constructeur voor de bouw en levering. Het nieuwe voertuig kreeg de benaming TR1 wat staat voor een combinatie van Tanklöschfahrzeug (autopomp) en Rüstwagen (zware materieelwagen) en vervangt een autopomp Volvo FM12 4x2 uit 2002 door Somati geleverd.
Het nieuwe eerste uitrukvoertuig is uitgerust voor brandbestrijding, chemie-inzet en personenredding. De huidige materieelwagen R1 uit 2014 wordt op termijn omgebouwd waardoor materieel voor lekafdichting en reddingsmaterieel vrijkwam wat gebruikt werd voor de nieuwe TR1.
Uiteraard een zeer indrukwekkende belading bestaande uit o.a.: extra adembescherming (8x) en reserveflessen (12x), accu aangedreven overdrukventilator, Vector-S monitoren, hydraulisch reddingsmaterieel, sets voor personenredding uit besloten ruimten, verlichting, talrijk materiaal voor lekdichting en rioolafsluiters, een arsenaal aan PBM’s ( o.a. chemiepakken, hittepak, Tychemoverall, gelaatbescherming, stoompakken, gaspakken Trellchem, maskers met combinatiefilters, zuur-hitte en chemicaliën handschoenen…). Verder nog materiaal voor decontaminatie, uiteraard voor algemene brandbestrijding en schuimwerking, opvangbakken, Fire-Ex zeeppistool en zeeppatronen. Ook (hand-) gereedschappen en opkuismateriaal.
Ere-Sergeant majoor BW Sint-Niklaas
Perskaarthouder
Tekst en foto’s: De Beul Henri
Tenzij anders aangegeven
https://www.linkedin.com/in/henri-de-beul/