Gisteren was het Dag van de Brandweer, een moment om de brandweer te vieren. Vandaag is het terug de gebruikelijke gang van zaken al is dit laatste toch niet volledig juist. Vandaag spreken we over hulpverlening over de grenzen heen want deze morgen vertrok een colonne voertuigen voor een lange rit van 1.400 kilometer naar Lublin, Polen.
Via Netwerk Brandweer werd een inzamelactie op poten gezet, waaraan verschillende brandweerzones deelnamen. Niet alleen brandweermateriaal, maar ook enkele voertuigen en kledij worden weggeschonken. Deze kolonne mag meteen ook rekenen op enkele enthousiaste Vlaamse brandweerleden die tijd vrijmaakten om deze lange rit tot een goed einde te brengen.
De Oekraïense brandweer verkeert al sinds het begin van de oorlog in moeilijkheden. Door de zware bombardementen moesten ze niet alleen vaak aan brandbestrijding doen, maar ook in uiterst moeilijke omstandigheden mensen redden uit brandende en instortende gebouwen. De Oekraïense brandweer vroeg dan ook de collega’s uit andere landen om hulp. Een oproep die ook de Vlaamse brandweer ten harte nam.
Na deze oproep schoten de Vlaamse hulpverleningszones in actie: we zochten én vonden materialen en voertuigen die we zelf niet meer gebruiken, maar die zeker nog dienst kunnen doen. 300 Oekraïense brandweermensen krijgen een ‘nieuw’ interventiepak , inclusief brandweerhelm en -laarzen. Ook worden er ziekenwagens en een autopomp geschonken. Verder verzamelden de hulpverleningszones heel wat materiaal voor brandbestrijding, technische en medische hulpverlening. Al het materiaal werd vooraf gecontroleerd om de goede werking te verzekeren. Niet enkel tweedehands maar ook ongebruikt nieuw materiaal wordt verzonden.
Ook aan de veiligheid van de Oekraïense hulpverleners werd gedacht. Een 50 tal kogelvrije vesten specifiek voor hulpverleners zijn onderweg om de collega's in staat te stellen toch iets veiliger hun taken te volbrengen.
Het konvooi rijdt bijna tot de Pools-Oekraïense grens van Oekraïne naar een hub waar alle hulpgoederen worden verzameld en verdeeld. Een rit van ongeveer Twaalf 1400 km is natuurlijk niet te onderschatten dus 12chauffeurs verleenden hun medewerking en zullen afwisselend rijden, rekening houdend met de rij -en rusttijden. Om deze afstand veilig af te leggen zal de rit in twee fases gebeuren en wordt een overnachting voorzien.